Să ne găsim pe noi înșine sau Rostul ritmului (Raluca S. Chițu)
Simt că trăim într-o lume și într-un context în care este foarte ușor să ne pierdem de noi înșine. Aud frecvent în jur ”sunt obosit / nemulțumit / stresat / demotivat”, ”nu pot să dorm”, ”nu-mi găsesc liniștea”, ”nu am timp”. Observ în jur și mă surprind uneori și pe mine în situația de a fi ”musafir” în viața mea! Zilele trec agitate, evenimentele se desfășoară cu repeziciune, alergăm dintr-o parte în alta în viteză, ”rezolvăm” lucruri în grabă și tânjim din ce în ce mai mult după liniște, tihnă, echilibru, armonie… ritm.
Am observat această necesitate în mine, în copii dar și în părinții copiilor cu care lucrez zi de zi de mai bine de doi ani in şcoala primara libera Waldorf Sophia din Braşov. În consecință, am ales să aprofundez conceptul de ritm din perspectivă antropologică pentru copiii cu care lucrez, pentru părinții lor, pentru mine şi pentru toți cei care citesc şi sunt interesați de acest aspect.
Recunoașterea existenței ritmurilor în viața noastră este un prim pas în a înțelege mai bine rolul lor. Iar auto-observarea, atât pentru adulți cât și pentru copii, este o metodă esențială în identificarea și îmbunătățirea obiceiurilor pe care le avem deja. Prin observarea absenței lor, putem înțelege necesitatea creării unor noi obiceiuri și modificarea, acolo unde este necesar, a stilului actual de viață.
Acest proces însă are nevoie de dedicare și perseverență. De aceea, mi-am propus să conturez aici niște practici zilnice sănătoase și utile copiilor și părinților lor, dar și pentru mine. Această idee s-a născut din dorința de a crea obiceiuri și deprinderi sănătoase și de durată, în noi toți.
Materialul de față are ca scop argumentarea importanței ritmului în viețile noastre iar caracterul său practic este concretizat într-un chestionar care vine să aducă în conștiența părinților prin observare, ritmurile familiei, obiceiurile sănătoase ale copiilor lor, dar mai ales pe cele nesănătoase care au nevoie să fie îmbunătățite.
Urmează în postările viitoare, o foarte sumară dar conștiincioasă sintetizare a unor conferințe ale lui Rudolf Steiner în care vorbeşte cu atâta dedicare despre ritm.
Mulțumesc cu multă recunoștință Păpădiilor din clasa a II-a şi Părinților lor, care imi sunt sursa de inspirație şi care mă încarcă cu bucuria și energia lor în fiecare zi!
Autor: Raluca S. Chițu
Profesor Învățător al clasei a II-a a Păpădiilor, Școala Primară Liberă Waldorf Sophia din Brașov
Multumesc, Raluca! Astept cu nerabdare continuarea.